Cílová skupina
Myslet musíte také na to, pro jakou cílovou skupinu je váš byt či dům. A jaká je vaše cílová skupina. Určit ji není žádná věda. Definujte si ideálního kupce. Kupce, pro kterého bude mít vaše nemovitost nejvyšší hodnotu. Jednoduše řečeno, který bude ochoten za ni zaplatit nejvíce peněz.
Následně pomocí srovnávací analýzy cen prodaných srovnatelných nemovitostí a analýzy konkurenčních nabídek určíme cenové rozpětí, za kterou se naše nemovitost s 90% pravděpodobností prodá.
Správná cena
Porovnejte také to, v čem je vaše nemovitost lepší, než ty ostatní a na to, co jí oproti ostatním chybí. Makléři pro určování ceny myslí podobně, jako kupující. Jen to dělají rychleji.
Při hledání té správné ceny je potřeba vzít v úvahu zejména velikost, uspořádání, počet pokojů a celkový stav. Dále pak bude mít vliv i schodiště, balkon, samostatná koupelna a toaleta. Důležitým faktorem je i lokalita a dostupnost obchodů a dopravy.
Zaujatost
Dejte si pozor na jedno z úskalí, kterým je vaše zaujatost. Srovnávat objektivně svůj zhýčkaný domov s ostatními nemovitostmi, to dokáže jen málo který prodávající.
Pokud jste vybírali nemovitosti ke srovnání, patrně jste čerpali z inzerce. A to může být velký problém. Nabídkové ceny mají sice výhodu dostupnosti, ale nelze se příliš spoléhat na to, že se za danou cenu i prodají. Třeba byt, který nabízel za 4 miliony, se klidně po roce a půl nabízení může prodat jen za 2,8 milionu. To už ale z inzerátu nevyčtete.
Cenové mapy
Makléři proto čerpají z takzvaných cenových map, které čerpají data přímo z kupních smluv – tedy z reálných prodejů za reálné ceny.
Nabídkové ceny ovšem mají též svoji důležitou roli. Podle skutečných cen totiž odhadnete prodejní cenu vaší nemovitosti, ale stejně si potřebujete ověřit, nakolik jste schopni konkurovat nabídkám aktuálních prodejců. Nutně potřebujete také vědět, jak dlouho se nabízená nemovitost již prodává, zda, kolikrát a o kolik se cena snížila.
Tržní cena
Veškeré metody stanovení tržní ceny se snaží predikovat nejvyšší částku, kterou bude ochoten někdo v daném čase na daném trhu zaplatit. Pokud mluvíme s prodávajícím, bavíme se o cenovém rozmezí. Pokud vám tedy někdo do halíře spočítá přesnou tržní cenu, moc mu nevěřte. Ani nejzkušenější odhadce s kulatým razítkem neumí předpovídat budoucnost. Vždy jen odhaduje chování lidí, kteří nemovitosti kupují.
Prodej
Navíc, cena nemovitosti se tvoří až prodejem. A prodat se dá dobře, špatně nebo skvěle. Cíl kvalitního makléře je pro svého klienta zajistit maximum možného.
Pokud si cenou nejste jisti, nebojte se pozvat si odborníka, který vám řekne svůj nezaujatý názor. Rád vám nabídnu svůj pohled, kdykoliv mě proto kontaktujte. A pokud potřebujete odhad pro dědické řízení, využijte online odhadu – nikam nemusíte, pouze zadáte údaje o nemovitosti a zpracovaný odhad vám do několika dnů sdělím.